OpenClipart-Vectors / Pixabay

Meriame dĺžku II – príklady

Pr. 1: Preveď na jednotky v zátvorke.
a) 5 m  [cm] b) 1200 mm [cm] c) 6 km [m]
d) 50 m [dm] e) 17 m  [mm] f) 30 dm [mm]
g) 6 cm [mm] h) 4000 dm [m] i) 15 km dm []
Pr. 2: Prečo sme pri meraní 30 cm pravítkom nezískali rovnako presný výsledok ako s milimetrovým pásmom?
Pr. 3: Doplň tabuľku s nameranými hodnotami šírky katedry o posledný stĺpec s rozmedzím, v ktorom leží skutočná hodnota. Zodpovedajú presnejšie namerané hodnoty rozmedzím menej presných meraní? typ merania nameraná hodnota hodnota leží v rozmedzí
3
Pr. 4: Pozri si v učebnici na strane 23 fotografie rôznych meradiel. Ktoré z nich poznáš a používal si je pri meraní? Ktoré z nich umožňuje merať vzdialenosti s najväčšou presnosťou? Čím za túto presnosť merania „platíme“ (akú nevýhodu táto presná meradla majú)?
Pr. 5: Odhadni vyznačenej veľkosti nasledujúcich predmetov:
a) dĺžka huby na tabuľu, b) šírka triedy,
c) hrúbka kriedy, d) výška krabičky,
e) hrúbka dosiek zošita.
Vyber pre každú z veľkostí zodpovedajúcej meradlo a odhady skontroluj meraním.
Pr. 6: Zmeraj pravítkom šírku lavice. Porovnaj presnosť svojho výsledku s presnosťou merania pomocou murárskeho metra.

Pr. 7: spočítame priemer z hodnôt, ktoré si nameral sa spolužiakmi v jednej lavici a porovnaj ho s hodnotou nameranou metrom.
Pr. 8: Má zmysel merať rozmery miestnosti na mm? Prečo?
Pr. 9: S akou presnosťou sa meria vzdialenosti medzi mestami? S akou presnosťou sa stavia domy?
S akou sa vyrába nábytok? S akou sa rozmerom záhony na záhrade? S akou sa vyrubujú pozemky? S akou presnosťou sa obrába v súčiastky do strojov?
Pr. 10: Zmeraj pravítkom hrúbku listov v učebnici.
Pr. 11: Nájdi postup, ako zmerať pravítkom obvod PET fľaše.
Pr. 12: 1 meter bol najskôr stanovený ako desetimilióntina zemského kvadrantu (zemský kvadrant je vzdialenosť pólu od rovníka). Vysvetli, prečo je dĺžka rovníka (obvod zemegule) veľmi blízka hodnote 40 000 km.
Domáce bádania: (povinne) Zmeraj dĺžku Tvoje cesty domov. Ak jazdíš autobusom alebo vlakom zmeraj dĺžku cesty zo školy na zastávku alebo zo zastávky domov. Ak ťa vozia autom alebo jazdíš na bicykli, zvoľ časť cesty, ktorú je možné ujsť pešo za menej ako štvrť hodiny.
Priebeh merania a výsledok zapíš a porovnaj s výsledkami merania pomocou jedného z internetových serverov (www.mapy.cz, www.google.com, …).
Domáce bádania: Zisti, akým spôsobom meria prejdenú vzdialenosť cyklopočítač. akým trikom by bolo možné zariadiť, aby meral väčšiu vzdialenosť a väčšiu rýchlosť, než skutočne ujedeš?
Domáce bádania: Navrhni spôsob, ako zmerať čo najpresnejšie výšku školy.