ivke32 / Pixabay

Ako sa zvuk šírí

Pomôcky: mobil, výveva, sviečka, reproduktory a počítač, pravítko, gumička
Pr. 1: Uveď najdôležitejšie fyzikálne poznatok z minulej hodiny.
Zvuk vzniká pri vibráciách predmetov.
Pedagogická poznámka: Na tomto mieste začneme vyberať pozdrav. Mám trochu problémy s tradičným školským pozdravom (povstanie).Na druhú stranu je pravda, že pre usporiadaný
začiatok hodiny je úvodná pozdrav dôležitý, pretože znamená jasné ukončenie prestávky a začiatok hodiny, teda pokyn k zmene činnosti.U niektorých tried sme si sami vytvorili vlastný rituál (najtypickejšie bolo Ahoj s 4B2009).
Za pomerne zaujímavé a ešte didakticky cenné riešenie považujem fyzikálne pozdrav „Kde sila, tam zrýchlenie „, ktorý používa doc. Rojko.
Nepoužívam len jediný pozdrav, ale raz za niekoľko mesiacov, nie častejšie pridávame ďalšie pozdrav podľa aktuálne preberanej látky.Vyberiem jeden dôležitý poznatok a nechám triedu, aby si vybrala konkrétnu formuláciu, ktorou sa potom budeme zdraviť (možnosť presadiť svoj nápad, žiakmi veľmi láka).Napríklad tento rok sme začali pozdravom: „Vo vibráciu hľadaj zvuk „.Pozdrav by mal byť úderný a mal by byť rozdelený na dve časti, prvá hovorím ja (Vo vibráciu), druhú zodpovedá trieda (hľadaj zvuk).Od okamihu, kedy sa objavia ďalšie pozdrav, začíname pozdravy striedať, trieda musí zareagovať na pozdrav, ktorý začnem.
Pedagogická poznámka: Ešte než zadám ďalšiu úlohu, pýtam sa detí, čo sa im páčilo na minulé hodine (okrem pesimistov, ktorí samozrejme povedia, že nič, väčšina detí ocenia pokusy).na
to ihneď nadväzujem ja svojím hodnotením, kde väčšinou musím konštatovať, že nie každý sa pri vymýšľaní zvuku snažil a že sme mali trochu problémy s tichom po skúšaní experimentovanie s pravítkami (typické nedostatky).
Pr. 2: Napíš vlastnosti, ktoré môžeme u zvuku pozorovať (v minulej hodine sme našli štyri).Pri každej vlastnosti uveď príklady dvoch zvukov, ktoré sa v nej veľmi výrazne líšia (nepoužívaj príklady z minulej hodiny).
hlasitosť (kvapkanie vody x štart lietadla),
dĺžka (tik hodín x siréna),
farba (motorová píla x flauta),
výška (basa x husle).
Pedagogická poznámka: Zmysel predchádzajúceho príkladu je jasný. Niektorí budú mať problémy dať štyri vlastnosti dohromady a dokonca je nenájdu ani v poznámkach.Už od začiatku sa
teda snažím, aby si žiaci uvedomovali, že ak si nebudú nič pamätať, nemôžu dosiahnuť veľký pokrok.
Zaujímavé je aj kontrolovanie žiackych príkladov.Ukázalo sa, že nie vždy si žiaci rozumejú, najmä deti, ktoré chodia do ZUŠ, udávali príklady, ktoré ostatným nič nehovorili (bas, soprán, tuba, pikola).Beriem to ako zaujímavú ukážku toho, že vzdelanie umožňuje ľuďom,